Проект коаліції містить намір змінити правила місцевих
виборів, остання редакція яких була затверджена 8 квітня 2014-го року.
Зокрема, діючу систему, яка дає активістам право самовисунення,
пропонується замінити на партійні списки («типу «відкриті»). А
мажоритарку пропонується залишити тільки для сіл та селищ.
Насправді, Україна це вже проходила, коли партії налякані
Помаранчевою революцією 2004-го року закрили всіх в місцеві ради
паросткам громадянського суспілсьтва. Після Єврореволюції ситуація може
знову повторитися. Партії хочуть повернути монополію на висунення
кандидатів в місцеві ради, тобто відновити партійну диктатуру над
міськими, районними та обласними радами, яка була в 2006-13 роках.
Парламентські партії таким чином визнають, що вони бояться незалежних
активістів, громадських діячів та підприємців, які не куплятимуть в них
прохідні місця, а пройдуть в місцеві ради власними зусиллями.
Тому, щоб не втратити контроль та фінансові потоки, мати можливсіть і
надалі торгувати партійними брендами, в коаліційній угоді пропонуються
партійні виборчі списки, як єдиний шлях потрапляння в раду.
Чому
я так пишу? Бо не вірю в добрі наміри діючих політиків, коли мова йде
про виборчу систему. А в кращому разі, ідеї "партійні списки в місцеві
ради" та "мажоритарка тільки в селах та селищах" належить киянам та
людям, які не розуміють реальної величини сіл, селищ, міст, в яких
живуть люди. А мають стереотип, що міста – це багаточисельні, а села та
селища – малочисельні населені пункти.
Насправді, в Україні це не
завжди так. До прикладу, в селищі Бородянка на Києвщині проживає 13
тис. мешканців, у відомій Диканці на Полтавщині живе 8 тис. людей, а в
смт. Ківшарівка на Харківщині аж 21 тис. мешканців. Загалом в Україні є 4
селища міського типу з населенням від 15 до 20 тисяч осіб та 45 з
населенням від 10-15 тисяч осіб.
Аналогічна ситуація з селами. До
прикладу, 100 сіл мають населення по 5 та більше тисяч. А наприклад,
село Костянтинівка в Запорізькій області нараховує понад 12 тис.
мешканців, село Зимна Вода на Львівщині 10 тис. До порівняння: в місті
Батурин проживає 2,6 тис. людей, в м. Берестечко – 1,7 тис., а в м.
Моршин тільки 6 тис. Крім цих міст, по населенню менших за 100 сіл в
Україні, варто врахувати, що ще 103 міста в Україні мають населення
менше 10 тис. мешканців.
Саме тому, ділити виборчу систему
де-юре, окремо для міст та окремо для сіл – неправильно. Де-юре потрібно
розділяти населені пункти за чисельністю населеня, а не статусом "село,
селище, місто". А де-факто взагалі законодавцям варто усвідомити, що
люди живуть в населених пунктах де «всі всіх знають» та в справді
великих містах, де «люди можуть все життя прожити життя в
багатоповерхівці, і так і не познайомитися».
Тому мажоритарку
потрібно залишити в містечках та в містах без районного поділу, хоча б
половину від складу ради, як це є зараз. Запроваджувати відкриті списки
потрібно з обласних, районних та міських рад великих міст, де депутати
не мають найпрямішого живого контакту з виборцями (наявність районного
поділу або понад 300-400 тис. виборців). При тому, право формувати
виборчий список потрібно надати не тільки партіям.
А після того,
як буде проведено адміністративно-територіальну реформу, і в результаті
Україні буде не 11 тис. сільських, селищних та міських рад, а значно
менше, до питання виборчої системи на місцях можна буде повернутися
додатково.
www.day.kiev.ua